מאמר הסברה על רמקולים
הסבר על רמקולים {מידע למתחילים}
רמקולים הינם הגורם המשפיע והמושפע ביותר במערכת, הם הרכיב הקובע והשונה ביותר מהשאר.
הסאונד לעולם ישמע שונה מרמקול לרמקול {מתייחס לזוג}, גם אם הם מאותה חברה, סדרה, רעיון, פילוסופיה, מבנה, ואפילו אלמנטים.
הדבר נובע מכך שהתוצאה הסופית שמתקבלת מורכבת משילוב של כ"כ הרבה גורמים החוברים יחד:
החל מהתיבה, דרך האלמנטים, קרוס אובר ועד לאקוסטיקה הספציפית של החדר בו מושמע הרמקול.
קיימים מגוון רחב של סוגי רמקולים וטכנולוגיות.
במאמר זה ניגע מושגים כללים, כדי שיסייעו לך בתהליך הבחירה המורכב של רמקולים למערכת הקול שלך. ובכדי לנסות לענות לשאלה אילו רמקולים כדאי לקנות?
יש 2 קטגוריות ראשיות של רמקולים ובתוכם יש עוד סוגים שונים של קטגוריות וטכנולוגיות שונות.
ישנן גם שתי אסכולות של אלמנטים:
1. גדולים = קוטר יחידת באס/ מיד באס מעל "5
2. קטנים = קוטר יחידת באס/ מיד באס עד "5 ומקסימום 5.5"
ההבדלים בין הקטגוריות הם בעיקר בגודל תמונת הבמה שהם מפיקים.
לרוב הדבר בא ליידי ביטוי בטווח התדרים הנמוך {הבאס}.
אם אתה מחפש יותר באס, הכיוון הוא בדרך כלל ברמקולים גדולים בזכות תיבת תהודה הגדולה שלהם,
או רמקולים עם אלמנטים גדולים (שלרוב מגיעים כבר עם תיבת תהודה גדולה).
אם אתה מחפש צליל שבו טווח התדרים הגבוהה {צלילים גבוהים ודקים המופקים לרוב מיחידות הטוויטר והמיד} מודגש יותר,
הכיוון יהיה רמקולים קטנים, בעלי תיבת תהודה קטנה, או אלמנטים קטנים שלרוב מגיעים כבר עם תיבת תהודה קטנה.
כעת נסקור את היתרונות והחסרונות של רמקולים קטנים וגדולים.
הדברים כמובן נכתבים בהכללה ותמיד יש רמקול קטן או גדול עם מאפיינים מיוחדים שאינם אופייניים לקטגוריה.
רמקולים קטנים מוגדרים גם בשמות נוספים כגון:
רמקולי מדף, רמקולים מדפיים, בוק שלף, רמקולים מוניטורים, רמקולים על סטנדים, רמקולים לתליה, רמקולים סטליטיים, רמקולים לוויינים.
מה הם הייתרונות של "רמקולים קטנים"?
1. גודלם הפיזי - תופס מינימום מקום ומתאים לחללים קטנים.
2. פוקוס - סאונד יותר מרוכז ומתומצת בטווח התדרים שבו הם פעילים.
3. שליטה טובה יותר של המגבר ברמקול.
4. איזון בשל העובדה שיש פחות אלמנטים (בד"כ 1-2) ולכן קל יותר ליצור סינרגיה בניהם ועוד שהקרוס אובר שלרוב אינו מסובך מועיל לכך
5. פחות בעיות אקוסטיות ולכן אינם מצריכים טיפול אקוסטי מורכב.
מה הם החסרונות של רמקולים קטנים?
1. פחות באס או שהוא נעדר עומק, חסר רבדים ולא יורד נמוך והכל בגלל גודל התיבה.
2. תמונת הבמה והכלים קטנים.
3. בעייתיים בחללים גדולים.
4. הספקים נמוכים לעומת רמקולים גדולים
1. באסים: גודל, עומק, נפח, רובד, ושכבה כל אילו קשה מאוד להשיג ברמקולים קטנים = תיבה קטנה.
2. בימת הסאונד גדולה יותר {סאונד} שוב בגלל גודל התיבה ולרוב בטווח התדרים הנמוך.
3. רמקולים גדוליםממלאים חלל בקלות.
4. קל ליצור רמקולי Full range כל תווך התדרים לשמיעה החל מ Hz20 בתדרים הגבוהים {באסים} ועד kHz20 בתדרים העליונים
5. בעלי סאונד גדול ולכן מלהיבים.
6. הישראלי אוהב גדול {ואנחנו הגברים מתלהבים מאוד מהגודל}.
חסרונות של רמקולים גדולים {בדרך כלל}:
1. הם גדולים ותופסים יותר שטח בחלל האזנה
2. קשים למיקום בחלל האזנה לדוגמה רמקול שפתח הבאס רפלקס נמצא בחלק התחתון מאחורי הרמקולים, חייבים מרחב סביבם.
3. מתאימים לחלל האזנה גדול.
4. בעיות בתחום התדרים הנמוכים בשל גודל תיבת התהודה ויש צורך בהגברה חזקה כדי למנוע מהתיבה לזמזם בתדרים נמוכים, דבר הפוגע באיזון.
5. זקוקים להגברה חזקה, זאת בשל ריבוי האלמנטים ובשל גודלם הפיסי הדורש הרבה זרם על מנת שיוכלו לנוע במהירות ובדיוק.
6. בעיות אקוסטיות {לרוב בתדרים הנמוכים = באס} ולכן מחייבים טיפול אקוסטי בחלל האזנה.
האלמנטים של רמקולים ותפקידם
רמקולים רגילים בנויים ממספר אלמנטים שכל אחד מהם אחראי על שידור טווח תדרים שונה.
טוויטר: אחראי על התדרים העליונים ביותר, ממוקם בד"כ בחלק העליון של הרמקול {האלמנט הקטן ביותר בתיבה}
יחידת המיד {אלמנט בנוני} אחראית להוציא את תדרי האמצע והיא לרוב בקוטר של בין "2 ועד "7 {ישנם רמקולים עם מידים בקוטר "10 אבל תתחיל לתאר רמקול שזה המיד שלו ותבין שהבאס אמור להיות "15 ומעלה}
ישנם סוגים שונים של מידים וזה תלוי בשאר הרכיבים הבאים בכדי לקבוע איזה סוג של מיד צריך להיות ברמקול היות וכל אלמנט חתוך בתדר אחר בעיקרון מיד אחראי על טווח התדרים האמצעי
מיד עליון יהיה בין ".1.5 עד "3.5 ויצריך עוד אלמנטים משלימים למיד
מיד אמצעי גבוה יהיה בין "2 ועד "3.5 ויצריך עוד אלמנטים משלימים למיד
מיד אמצעי אמצעי יהיה בקוטר של "3 עד "4
מיד אמצעי + תחתון מ "4 ועד "7
אלמנטים אילו גם ישמיעו באס ברמות שונות {תלוי בגודל האלמנט, סליל, מגנט, תיבת התהודה}
יחידת הבאס אחראית לטווח התדרים הנמוך ביותר והיא בגודל של "4.5 ועד ל "18 לבית {ולתחום המקצועי יש גם מעבר לזה}
היכן שיש אלמנטים גדולים ו/או תיבות תהודה גדולות {שזה בדרך הכלל מגיע יחד} אילו רמקולים שאמורים להפיק טוב יותר את התדרים הנמוכים.
מאז אמצע שנות ה 80 החלו להיכנס לשימוש אלמנטים קטנים להפקת טווח התדרים הנמוך
{החלוץ המוביל והפורץ הדרך לדבר הינו מהנדס הסאונד האגדי "Phil Jones"}
ומאז התעשייה החלה ליצור רמקולים צרים וקטנים היות ולא הוצרך עוד בתיבות / אלמנטים גדולים
ומה גם שכיום עניין העיצוב מכתיב רבות את צורת הרמקולים והתאמתם למרחב הביתי
זה לא שהפסיקו/ או שאין עוד רמקולים עם אלמנטים גדולים אלא שהדבר הולך ונעלם ואם עד שונת ה 80 רוב הרמקולים בעולם היו רחבים אז כיום רוב הרמקולים הם צרים וקומפקטיים.
איך זה נשמע בפועל/ מה עדיף לך?
אין חוקים ואין אולטימטיביות בעניין
ישנם רמקולים קטנים מדהימים ויש רמקולים גדולים מלהיבים
הכל תלוי ביצרן ושילוב נכון בין הרכיבים ולחלל האזנה ולהעדפתו של המאזין
אי אפשר להגיד כי רמקול גדול עדיף על רמקול קטן או ההפך!
אין אבסולוטיות בתחום ואין משהוא שהוא "וודאי" או "הטוב ביותר" כפי שאין בנו בני האדם...
איך תדע אילו רמקולים מתאימים לך?
התייעץ עם 2-3 אנשי מקצוע בתחום בכדי שיתנו לך הכוונה למה מתאים לך ושזה יתבסס על מידע שבעל המקצוע צריך לקבל ממך:
גודל החלל, שאר הציוד המחובר, סוג המגבר ויכולותיו, שימושים ייעודיים, מי המשתמשים, עוצמות שימוש, עיצוב נדרש ותקציב.
לאחר מכן תן אך ורק לאוזניים שלך להחליט!
כי לא חשוב מה אתה שומע... חשוב איך זה נשמע (לאוזניך)!!!
נכתב ע"י שמעון מור יוסף
מייסד ומנכ"ל הצוות המקצועי של Av1
ראה עוד