מוזיקה, סאונד ומערכות סטריאו

תאריך פרסום: 14:08:19 31/08/2011

מוזיקה, סאונד ומערכות סטריאו, חוויה שצריך לחוות מידיי פעם

לפני זמן מה הייתה שבת חתן בר-מצווה לבן אחותי שגרה בירושלים.

מכיוון שהרכב המשמש אותי היה במוסך, מצאתי את עצמי בצהרי יום שישי משתמש בתחבורה ציבורית שנוסעת ללב המפרץ בכדי לתפוס את הרכבת לירושלים.

לצערי פספסתי את הרכבת האחרונה לאותו היום ב 3 דקות ובכדי להגיע לירושלים נגזר עליי לנסוע באוטובוס, בעודי חוזר למרכזית המפרץ {תחנת אוטובוסים מרכזית} מדוכה משהו על פספוס הרכבת {אני שונא אוטובוסים}, בירידה מקומה שניה בקניון ששם נמצאת תחנת הרכבת לקומה הראשונה והחוצה, אני שומע מוסיקת ג'אז ברקע של 3 כלים: סקסופון, תופים וקונטרה באס.

לאילו שלא מכירים קניון לב המפרץ נרכש לפני מס' שנים ע"י יצחק תשובה שראה את העתיד, מכיוון שאז החלו ההכנות לבניית תחנת הרכבת שעוברת בקניון ואף מחוץ לקניון כבר הוקמה תחנת מרכזית המפרץ.

מר יצחק שיפץ את הקניון, הכניס בו לקוחות אסטרטגיים, ואף שינה את שמו ל"סינימול" בעקבות הלקוח העיקרי שלו yes planet.

כחלק משיפוץ הקניון בקומת הקרקע היכן שבעבר תפס סופר גדול שטח ענק, בוטל הסופר וכל החלל שלו הוסב לחלל חנויות עם מרחב פתוח, שנראה ומרגיש כתוספת לקניון וכחלק שונה ממנו בעיצוב ובתכנון.

החלל הזה יוצר תהודה לא קטנה היות ורובו ככולו פתוח ללא טיפה של זוויות, רצפת שיש/ קרמיקה {איני זוכר}, חלונות ראווה גדולים בכל הכיוונים, מס' עמודים גדולים בעלי קוטר גדול ותקרה גבוה של כ 4 מטרים.

בכל אופן קטע המוסיקה שנוגן ברקע לא היה מוכר לי, אבל המוסיקת רקע הזו שבקעה מאחורי בדרכי החוצה היה לה סאונד אחר ממוסיקת רקע או מכל מוסיקה שמגיעה מחנויות.

כמכור סאונד, משהו בסאונד ששמעתי משך אותי לראות מי מהחנויות השקיע במערכת כל כך שונה ומיוחדת והתחלתי לחפש אחר המקור.

בעודי מגיע לאזור, הסאונד הפך ליותר דינאמי ומתפרס אך בגלל ההחזרים הרבים לא הצלחתי לגלות את המקור ובמרחק של כ 15 מטרים מהאזור המדובר התחלתי לחשוב מי זה שהשקיע כל כך באיכות סאונד כזו משובחת בקניון, או שמה משהוא הביא מערכת כל כך טובה אולי להדגמה ? וככל שהתקרבתי לאזור לא מצאתי את המקור.

במרכז האזור עמד דוכן למכירת בורקסים, סנדביצ'ים ושתייה, שחשבתי מרחוק כי ממנו מגיע הסאונד אך כשהתקרבתי אליו הסאונד הגיע ממקום אחר, מאחורי הדוכן הייתה ברקע רחבת משחקים לילדים שההורים שלהם יכלו לעשות קניות מבלי שיפריעו להם, כשהקפתי את הדוכן שמעתי שהסאונד מגיע מהכיוון ההוא. ככל שהתקרבתי הסאונד הפך ריאליסטי יותר ויותר, והצליל גדל והתמלא ופשוט הטריף אותי מהיכן הוא בוקע ולעזאזל מי השקיע במערכת כל כך טובה במקום כזה.

מסביב לרחבת המשחקים היו עמודים גדולים בעלי קוטר גדול ובעודי מתקדם והולך לכיוון המקור שהפך להיות יותר ממוקד אני מקיף את אחד העמודים ובצד שמאל שלי הסאונד גבר מאוד עד שלפתע אני נעצר מול שלישית נגנים.

אומנם זיהיתי את איכויות הסאונד אך הייתי המום כמה זמן לא עמדתי מול נגנים במוסיקה חיה אקוסטית ללא שום הגברה {פרט לחלל שהגביר}

הסאונד היה כל כך תנודתי כלפי וגודל הסאונד של הסקסופון היה כמעט 2 מטרים עם צליל מתפרץ שהזיז לי כל שערה בגוף.

הקונטרה באס היה דיי חלש ונמוך ביחס לשאר, והסאונד שלו התפרס ממנו והלאה, {אהבתי שהנגן היה כל כולו שקוע בנגינה והתפרע בגופו}

המצילות היו קריסטליות והדהדו בחלל עד למרחק, התוף היה ממורכז והכל היה מוסיקאלי וזורם אם כי מעט תוקפני ודינאמי.

הסאונד הכללי במרחק של כ 3 מטרים היה כאילו עמדתי מול רמקולי הורן גבוהים מאוד או במצב שאתה מול במה גבוהה.

אף על פי שהשלושה עמדו בקו ישר היה נדמה כאילו הסקסופון נמצא מטר אחד קדימה מהם, התופים מאחוריו והקונטרה אי שם ברקע והייתה הרמוניה מופרדת בגלל הדינאמיות השונה של הכלים והאקוסטיקה הייחודית של החלל גרמה לסאונד להישמע כך.

הרדיפה אחר הצליל הנכון והמושלם, ריבוי החברות והפילוסופיות שלהן על ריבוי המוצרים שלהן, והאפשרויות האין סופיות לשילובים של ציודים שמביאים תוצאות סאונד שונות בכל חיבור שונה של כל מוצר למוצר אחר, לרוב משכיחות מאיתנו את המקור עצמו. לדעתי אילו היינו מאזינים למוסיקה חיה {ללא ציוד הגברה כלשהו, וללא ציוד אלקטרוני} על בסיס קבוע היינו יודעים להעריך מה הוא סאונד נכון.

מכוון שרוב העולם אינו עושה זאת רוב הצרכנים מקבלים את ההתרשמות והידיעה ממי שכן נחשף לזה וקוראים כתבות, ומקבלים עצות מבעלי מקצוע וזה במטרה כן להגיע למקור.

לעומת זאת אני חושב שמערכות סטריאו נותנות ערך אחר, ייחודי וטוב שכך, ורובן אינן באות לחקות את המציאות, למרות שהדבר אפשרי אך קשה עד מאוד וגם יקר. הן נותנות חוויה אחרת, שונה ולרוב מוקצנת מהמציאות. כפי שסרט קולנוע טוב ככל שיהיה ייתן אפקט שונה מאשר הוא היה מבוצע במציאות {שאף ספק אם היה ניתן לבצע אותו בחיים} כך מערכת סאונד עושה וכל דבר אינדיבידואלי כלפי המקבל {המאזין/הצופה} שלכל אחד יש טעם שונה וסף גירוי שונה. לכן אני חושב שתמיד כל אדם לעצמו הוא קובע ונקודת הייחוס שלו, היא הוא ורק הוא עצמו.

תמיד התייחס כלפי מה שאתה מבקר, שומע, בוחן לכמה זה טוב עבורך.

זה לא חשוב כמה ביקורות יש למוצר כל שהוא, מי יצצר אותו והיכן, כמה חוות דעת טובות, אילו נתונים מדהימים ויכולות, מכוון שאתה אדם מיוחד, יחידי ושונה, וכפי שטביעת האצבעות שלך אינה דומה לאף אחד בעולם כך הרגשות והתחושות שלך שונים, ומה שעושה לך טוב בכל דבר בחיים ובמוסיקה אינו זהה לאחר.

סמוך תמיד על עצמך, תן לעצמך את יכולת ההחלטה למה טוב עבורך ומה עושה לך טוב, אם אתה אוהב באסים והם מוגזמים לאחר, אז מה?

לך זה עושה טוב, זה מה שצריך לעניין אותך ולא שום דבר אחר!

לא חשוב באיזה בעל מקצוע מדובר, אם הוא באמת אחד כזה הוא מסוגל לתת לך את מה שאתה רוצה עם הפאן האישי והמקצועי שלו, זה תפקידו העליון.

לעולם אל תתן לבעל מקצוע לעשות מה שהוא רוצה ללא הכוונה לרצונות שלך, זה המקצוע שלו, לעשות עבורך אבל הוא לא ימשיך לחיות עם התוצאה, אלא אתה.

נכתב ע"י שמעון מור יוסף

מייסד ומנכ"ל הצוות המקצועי של Av1

ראה עוד