טיפים לשיפור סאונד

 
1. ערך המוצר
הכלל החשוב ביותר והעליון הוא שראוי ורצוי שכל אחד ישים דגש גדול על ערך המוצר {עלות}
המגזינים הטובים בעולם עושים כן ורצוי שכך יעשה כל אדם {ובכלל בכל תחום}
כאשר מוצר מקבל ביקורת טובה, בראש ובראשונה הביקורת מתייחסת למחירו.
דוגמה: מוצר קיבל ביקורת של 8 מ 10 ועלותו היא 1000 $, היחס לביקורת הוא 1000 $.
אך שים לב! אם מחירו היה 800 $ הביקורת הייתה כבר 9 מ 10 או אפילו 10!
לכן במוצרי הזדמנויות הערך הינו הגבוה ביותר שבנמצא!


2. צורת עבודה
רצוי מאוד להשאיר מוצרי טרנזיסטור {מגבר, קומפקט ...} פעילים וחמים {דלוקים}, הם פועלים במיטבם כאשר הם חמים.
רצוי לכבות פעם בשבוע או חודש, אך דעו כי החזרה למצב תפוקה מלאה יהיה מינימום לאחר 24 שעות של עבודה. {יש מערכות שלוקח להם גם 3 ימים}

מגזין HI-FI CHOICE האנגלי כתב פעם המלצה חמה להחליף כל שנתיים את כל הכבלים במערכת בגלל התחמצנות ובלאי של החומרים.


4. אבק = סרטן לסאונד! 
מומלץ ביותר לערוך ניקוי טוטאלי של האבק מכל רכיבי המערכת ובייחוד בחיבורים בין החלקים.
רצוי לאחר הניקוי לעשות ניקוי בספריי מגעים
{ניתן לקנות ברשתות "עשה זאת בעצמך" ובחנויות לאלקטרוניקה כ 40 ₪ למיכל} המבוסס על אלכוהול שמתאדה
חובה לבדוק כי החומר במיכל אינו מבוסס שמן
{ אם אינכם יודעים או שלא כתוב על המיכל אפשר להתיז על האצבע ולאחר התאדות של החומר לראות האם היא מבריקה}

צורת ניקיון מגבר
הניקוי עם ספרי מגעים צריך להתבצע כך:

א' ניתוק המכשיר מהחשמל למשך 3 שעות (ישנם מכשירים שנשארים טעונים והתזת ספרי יכולה לגרום לקצר פנימי)

ב' שים לב להשתדל מאוד לא לפגום בהברגות של המכשיר בפתיחה והסגירה, בורג שנראה שנפתח, מחשיד ומפחיד מאוד בזמן שתרצו למכור.
לכן רצוי לעבוד עם מברג ולא עם מברגה

ג' רצוי מאוד לעשות ניקוי בלחץ אוויר לפני ספרי מגעים בכדי שהניקיון יעלה יפה ולא ידביק את האבק ללוח ועל הרכיבים
בכל מוסך יש עמדה של לחץ אוויר וגם ניתן לקנות מיכל לחץ אוויר בכל הרשתות "עשה זאת בעצמך" וכן בחנויות רכיבי חשמל

לאחר ניקיון בלחץ אוויר יש להתיז בכל מקום שהוא את הספרי מגעים
רצוי על הלוח מכיוון ההלחמות וכן במקומות של כפתורים נעים
{כגון ווליום ובקרי טון} ובזמן ההתזה לסובב את הכפתורים למקסימום ומינימום
לאחר ההתזה יש להמתין עוד 3 שעות לייבוש ודאי


5. תוספת באס למצב קיים במערכת מבלי לרכוש/ להחליף מוצר:

רצוי לעשות כל פעם - אחת מההמלצות עד להגעה לתוצאה הרצויה

א' לקרב את הרמקולים לקיר אחורי

ב' להרחיק את הרמקולים כמה שיותר אחד מהשני 

ג' לא למקם את הרמקולים בזווית למקום ההאזנה אלא ישרים {כמו השעה 6 כך שכשיושבים האלמנטים לא ממש בכיוון המאזין אלא רואים את צידי הרמקולים}

ד' לחבר מאחור {בכניסות של ה
כבלי רמקולים} למחברים הנמוכים ולא העליונים.

ה' להגביה את
הרמקולים מעט, אם הטוויטר בגובה האוזניים יש להגביה מעט כך ש WOOFER או המיד באס יהיה בגובה האוזניים

ו' לתת ל
רמקולים הטיה אחורה כך שהם יוצבו כמו מתאגרף שבורח ממכה {החלק הקדמי התחתון יהיה מעט גבוה מהבסיס האחורי}
אם רוצים יותר מיד + מיד היי ו/או שהטוויטר יהיה הדומיננטי
יש לעשות בדיוק ההפך מההמלצות.


6. למרכז/ לתמצת/ לפקס את הסאונד

א' להטות את הרמקולים אחד כלפי השני עד כדי מצב שלא רואים את צידיי הרמקולים מנקודת הישיבה אלא רק את האלמנטים

ב' אם זה רמקול עם קרוס מפוצל לחבר את הכבלי רמקולים לחלקו העליון של הקרוס

ג' לצמצם רווח בין הרמקולים {לקרב אותם אחד כלפי השני}

ד' להטות את ה
רמקולים כלפי קדימה {להגביה את 2 הספייקים האחוריים יותר מהקדמיים}

ה' שים מדף בידוד בין הרצפה לרמקולים {גם אם אילו רמקולים רצפתיים} זה טריק ידוע שעובד פלאים לכל סוגי הרמקולים.
הפעולה הזו אמורה להגדיל מעט את הבמה ואת הבאס מכוון שהרמקולים כבר לא נמצאים בנקודת הגובה שהיו.


7. אקוסטיקה
אין מה לעשות אך אקוסטיקה היא הנושא הכאוב ביותר אצל אודיופיילים
שטחים ריקים, 
אפילו שטיח קטן מסוגל לשנות סאונד בחלל ריק וגם דיפיוזרים {מפזרים} עוזרים מאוד כגון עציצים גדולים, נברשת שנדליר גדולה וכו'... 
על חלונות גדולים רצוי וילונות מבד עבה ונושם {בדי ריפוד למיניהם} 
קיר ריק? התחילו להתעניין באומנות, קנו ציור על בד {ולא עם זכוכית!}


8. לא כל הנוצץ, זהב.
נכון שמוצרי סטריאו הם מודולאריים שיכולים להתחבר לכל מכשיר ונכון שיש מוצרים טובים יותר ויש פחות, אבל לא כל הנוצץ ... זהב.

זה שאדם אוהב שוקולד חלב אבל גם פלפל ירוק חריף, זה לא אומר שהוא: רוצה/ מסוגל/ יכול/ לאכול אותם יחד = זה שיש מוצרים טובים עם נתונים טובים ואפילו שמראים כי הם מתאימים זה לא אומר שהשידוך יעלה יפה.
רבים קונים רכיב אחד {כמו רק רמקולים או רק מגבר} וממנו מתחילים את המסע להשלמת המערכת.

רצוי שתדע, לכל חברה יש פילוסופית סאונד, לכל מוצר יש תכונות שחלקן חלשות ואחרות חזקות 
בהתאמה נכונה ניתן לשלב מוצרים בכדי שישלימו אחד את השני.

הידע להתאמה נצבר מניסיון
אין ספר או מדריך, זה פשוט רק ניסיון וככל שהניסיון גדול כך הידע לדעת מה לשלב עם מה.
אפשר להוציא סאונד שונה בכל פעם שנחליף מגבר/ קומפקט/ כבלים/ מיקום של המערכת חשמל, אקוסטיקה ועוד...
הידע והניסיון להתאמה נמצא לרוב אצל העוסקים בתחום/ פריקים כבדים מכוון שהם מגלגלים הרבה ציודים ולהם יש את הידע והניסיון.

לא לפחד לשאול ולהתעניין ולקבל חוות דעת לפני רכישה.

להוציא את המוץ מהתבן:
אמת, עוסק בתחום ירצה לקדם את מוצריו בכל התייעצות ומעטים ימליצו נכונה
אך השתדלו לקבל מס' דעות ממס' עוסקים, כך תוכלו לגבש דעה או כיוון בין ההמלצות.
מלבד זאת, עדיף לקבל אינפורמציה של 70% מאשר כלום.


9. נשמע שונה
יוצא שלפעמים המערכת הסטריאו הטובה שלכם פתאום לא נשמעת טוב למרות שלא שיניתם או עשיתם דבר.
המלצות:
א' כבו את כל המערכת ואזנו את ההגברה, המתינו מס' דקות {5-10} ולאחר מכן תדליקו חזרה.

ב' אם א' לא עזר כבו הכל ונתקו הכל {הוציאו את כל הכבלים והמכשירים ממקומם וסדרו הכל מההתחלה}
*לפני שמדליקים מחדש יש לבדוק כי ההגברה מאוזנת למצב טבעי ללא כל שינוי / תוספת.
למה? לפעמים מערכת זקוקה להפעלה מחדש לרענון {בייחוד קומפקטים}. ממש כמו מחשבים.

ג' אם א' / ב' לא הועילו, אל תאזינו באותו היום למוסיקה {התנתקו מהמערכת ליום}, סיבות: מצבי רוח/ חשמל גרוע ולא מאוזן.

ד' אם כל האופציות לא הועילו, כפי הנראה שחליתם במחלה שתוקפת מדי פעם - מחלת השדרוגיטיס
התרופה היחידה למחלה היא מסע חיפוש ורכישה בקיצור, תהיו בריאים ותתחדשו.


10.
 "לא חשוב מה אתה שומע... חשוב איך זה נשמע!"
במשך כל חיי האודיופילים זה הסלוגן שרץ איתי והפירוש הוא
אל תרכוש מוצר בגלל מה שכתוב עליו {מותג} או איך הוא נראה או מה הכתבות שיש עליו או המלצות של אחרים.

תן לאוזניים שלך בלבד להחליט, הם המקור היחידי והאמין ביותר שלך.

דע וזכור, ביקורות במגזינים עולות כסף ולכן תמצא לאמעט ביקורות על מוצריםשהאמת רחוקה מהם ומאוד

ישנן חברות המשלמות הרבה מאוד כסף עבור ביקורות והדברים ידועים בכל התעשייה
לכן תמיד קח בערבון מוגבל כל כתבה ובחן את הדברים האם הם אכן מתאימים לך


11. שוני בבלאנס, מדוע ?
ואלו הם המצבים האחרים עם אותה תוצאה {לבעלי אוזניים רגישות בלבד!}.

אם אתה מסוג האנשים שלפעמים מרגישים כי צד אחד יותר חזק מצד אחר?
רמקול אחד יותר טוב מהשני?
הסאונד קטן יותר? מצומצם? הבאס יותר מרוח?
הצליל פחות פתוח?
והכל בצד אחד ובהשוואה לרמקול השני כששניהם עובדים
מה שמביא לצד אחד יותר חזק בשמיעה.

אלו הן הסיבות לכך.

1 כבלים:
א' סוגי כבלים שונים.
בכבלי חיבור בין חלקי המערכת השונים { RCA \ XLR } וגם בכבלים לרמקולים במקרים הבאים: 

ב' חברות שונות.
ג' מחברים שונים או שאחד יש והאחר אין.
ד' אורכים שונים.
ה' כבל אחד מתוח והאחר רפה.
ו' אחד מחובר טוב ואחר לא.
ז' עובי שונה אחד דק והאחר עבה.

2. רמקולים:
א'. רמקול אחד קרוב והאחר רחוק {מנקודת השמיעה} מספיק 10 ס"מ.
ב'. שהרמקולים לא מפולסים {מלשון ישר כאשר הם עומדים על עוקצים ולא מאוזנים}.
ג'. כשהרמקולים לא מכוונים טוב למקום ההאזנה {בזוויות}.
ד'. כשיש אקוסטיקה שונה בכל צד של כל רמקול.
ה'. כשרמקול אחד עומד בחלל פתוח והאחר בפינה בין קירות.

ו'. כששני הרמקולים לא במצב זהה של חיבור"bi-wired" {הן בכניסות הרמקולים מלמעלה למטה או ההפך}
1 כאשר האחד עובד עם הגשרים והאחר בלעדיהם 
2 בסגירת הגשרים שלא מחוזקים טוב.

ז'. ישנם רמקולים שיוצאים מהמפעל כשהאלמנטים מסודרים פנימית בצורה מסוימת
{הן למניעת יכולת הפרעה בין המגנטים של האלמנטים והן לשם דיוק במת סאונד בייחוד כאשר יש
רמקולים שכתוב עליהם שמאל וימין}
אז או שמשנים בין הצדדים או שמשהוא פתח את הרמקול ואפילו לא נגע והוא כבר הפר את האיזון הפנימי.

ח'. כשמשנים פלוס ומינוס ואפילו רק באחד מהצדדים.

בכל אופן חשוב לזכור שבלאנס צריך להיות מכל כיוון ומהתחלה ועד הסוף ואם בכל אופן אתם שומעים {ולרוב זה ימין יותר חזק משמאל} אז סימן שאתם בריאים.
מכוון שגוף האדם בנוי בבלאנס מוזר {ורק מעטים יש שיכולים לעשות הכל ולרוב לאחר אימון}
צד אחד יותר טוב מצד אחר, לרוב זה צד יד הכתיבה שהוא היותר טוב. 
יש חברות שמנצלות \ בונות לפי עיקרון זה ועל הרמקולים שלהם רשום צד שמאל וצד ימין.
למרות שהמוח שלנו מאזן תמונה באופן אוטומטי

פיתרון? כל האופציות לבעיה שנכתבו למעלה הם יכולים להוות פתרונות, אך הקל שבהם הוא כפתור הבלאנס.



12.  ראה מאמרים נפרדים בקישורים הבאים
מדריך קניה למוצרי אודיו
מבוא לרכישת אלקטרוניקה בידורית


13. האם המערכת שלך מאוזנת?
לפני שדרוג רכיב במערכת
מערכת היא שרשרת סגורה של רכיבים שכל רכיב הוא חוליה
מערכת מאוזנת היא מערכת שאין בה חוליות חזקות / חלשות

כאשר יש חוליה חזקה, החוליות המחוברות אליה הן חלשות וכאשר יש בשרשרת חוליות חלשות הן מתנתקות או לא מחלקות את היכולות/ חסרונות באיזון

כך יוצא שאדם ישקיע 10.000 ₪ על רמקולים ולא ימצא אותם 
היה עדיף לו לקנות רמקולים ב 5.000 ₪ והיתר להשקיע נכונה במקומות חלשים, בכדי להוציא את המקסימום מהרמקולים.

ישנן מערכות שמושקעות מאוד ברמקולים או ברמקולים ומגבר, אבל במקור {קומפקט/ פטיפון} שם לא הושקע דבר
וזו בעיה גדולה מכוון שהמקור הוא ההתחלה של המערכת מכוון שאם ראש "דפוק" לא חשוב כמה הגוף בריא.

אם ההתחלה אינה טובה מה יעזור לנו מגבר שאמור להגביר את הלא טוב והרמקולים שאמורים להשמיע את הלא טוב שהמגבר העביר להם?
מי אשם... ? הרמקולים? האקוסטיקה? המגבר?
לא! רק המקור.

{בהנחה שהמדיה היא איכותית, אם אילו דיסקים צרובים/ קבצים בדחיסה של MP3 ובדגימה של Kbps 192 אז שם הבעיה יותר גדולה כי כבר לא משנה אם יש מקור איכותי}
וכל עוד לא יהיה מקור איכותי לא יבואו לביטוי היכולות והביצועים של המגבר, כבלים, רמקולים.

14. הורדת תהודת באס
הרוב אינם יודעים אך הגברה חזקה = שליטה נכונה ברמקול והפעלת האלמנטים בצורה נכונה
זה לא עניין של עוצמה ושימוש והפעלה של ווליום גבוהה
זה עניין השליטה
בהסבה לעולם הרכב
תחשוב שאתה נוהג ברכב
של אותו היצרן מאותה הסדרה בתוך העיר
מנוע 1500 סמ"ק לעומת רכב עם מנוע 3000 סמ"ק
אף על פי שאינך ממש את כל היכולות של המנוע, עדיין חווית הנהיגה שונה לחלוטין
ישנו כוח זמין שיודע להזיז טוב יותר ולמצא יכולת
כך זו ההגברה החזקה כמעט לכל רמקול {כמובן שהיא צריכה להיות מותאמת לרמקולים מבחינת יכולות, גוון ואיכות}
לכן בדרך כלל ניתן לשלוט על הדהודי תיבה של רמקולים, באס מופרז, תהודה בחלל ובעיות באס עם הגברה חזקה.


עוד טיפים באנגלית
כיצד להוציא את המיטב מהמערכת
כתב העבר Jonathan Scull של מגזין stereophile מביא מס' טריקים לשיפור