ישנו בדורנו בין הזמרים, הפייטנים, החזנים הגדולים ביותר בשנים האחרונות בזמר הירושלמי/ הערבי העונה לשם יחיאל נהרי

הקדמה


נולדתי וגדלתי בקרית אתא
אבי עליו השלום היה מתפלל בבית כנסת מרוקאי שהרב שלו היה ר' יוסף חליווה
ראש משפחת חליווה אשר ילדיה כולם עוסקים בתחום המוזיקה המרוקאית בלהקת "צפון-מערב"
למעשה התברר לי מאוחר יותר שרוב האזור שלנו בקיריה היה שופע פייטנים גדולים

המוזיקה והמנגינות המרוקאיות בייחוד אילו הנמצאים בתפילה היהודית ובפיוטים, מעורבבים מ 3 מקורות

חלקם מהערבים של מרוקו ממש, וחלקם מאנדלוסיה וחלקם מספרד עצמה {שיהודי מרוקו הגיעו מ
גירוש ספרד}

כילד גדלתי על הפיוטים בבית הכנסת אבל בבית וברדיו שמעו ערבית {לא היו תחנות במרוקאית} רק שבילדותי לא הקשבתי לה אלא היא הייתה ברקע תמיד.

בנערותי נחשפתי למוזיקה הערבית {אשר לא כל כך רחוקה מהמוזיקה המרוקאית עליה גדלתי} ולא ידעתי עד כמה היא הייתה בתוכי כנראה מחשיפה מרובה.

סביב גיל 15 נחשפתי לגדולי הזמר הערבי כגון:
אֻםּ כלת'ום, פריד אל-אטרש, מוחמד עבד אל-והאב, מוחמד עבדל מוטלב, עבד אל-חלים חאפז ועוד רבים אחרים.
וזו הייתה התמכרות שדיי עצרה את ילדותי מבחינת המוזיקה המרוקאית היות ומאז התחברתי למוזיקה הערבית ולפיוטים הירושלמים שהם תעתיק שלהם.
בשנים האחרונות אני שוב מוצא עצמי חוזר לילדותי ומרענן את המוזיקה עליה גדלתי, אך עדיין אני חצוי בין הזרמים.

עד כן שיעור היסטורי אישי

ומדוע ההקדמה הזו?
ישנו בדורנו בין הזמרים, הפייטנים, החזנים הגדולים ביותר בשנים האחרונות בזמר הירושלמי/ הערבי העונה לשם יחיאל נהרי
על אף שם משפחתו המעיד כי הוא תימני, ולמרות שהתימנים אף הם עם ערבי,
המוזיקה התימנית רחוקה שנות אור מזו המצרית, הירדנית, החלבית הסורית שמר נהרי מטיב לבצעה.

הזמר יחיאל נהרי הוא הזמר האולטימטיבי למוזיקה ערבית קלאסית!

מי ששמע מעודו ומבין מדוע אנשים היו מתעלפים בהופעות של אום כלת'ום, מי ששמע מעודו את סבח פקרי במוזה,
לכשישמע את יחיאל נהרי שר וללא ידע כרונולוגי יחשוב שהם החיקוי שלו ולא הוא שלהם.


הפייטן יחאל נהרי מבצע את אום כלתום יותר טוב מאום כלתום!

הוא לוקח הכל למחוזות אחרים וביצועים שהם שלו, ללחנים ועיבודים שונים ומקוריים בביצוע שמחוויר ומבייש את המקור.
שמעתי רבים בחיי שמחקים או מנסים לשיר
אום כלת'ום, אבל הוא לא רק שמצליח, אלא מתעלה עלייה!

אֻםּ כלת'ום
הייתה הדבר ההזוי ביותר ביכולת הנשימה הארוכה שלה, יש לה מאוולים שנמשכים 2 נשימות של אדם ממוצע.
כמו ל
עבד אל-והאב, יש לאום כלתום מאוולים שלקראת הסוף אתה חושב שהנה וזה נגמר ואז מגיע פיק כאילו זו ההתחלה,
רק שההבדל בינה לעבד אל-והאב, שהוא היה שר נמוך ורגוע והיא לעומת זאת הייתה שרה בגרון פתוח, בקול גבוהה ובעוצמה שרק הסמים החזיקו ויכלו להוציא ממנה כוחות שאדם רגיל לא יכל להוציא,
יש לה שירים של חצי לילה שלא נגמרים והכל בהקלטה אחת ללא הפסקות ובחי וללא טעויות!
ואם היא בטרנס של מאוולים.... מה אני אספר? מי ששמע/ ראה הקלטה של הופעה שלה משיר ידוע, יודע על מה אני מדבר.

בכל אופן פה גדולתו של מר נהרי על פני רבים אחרים שמחקים/ מנסים לשיר כמו אום כלתום.

הוא באמת עושה אותה בצורה מהפנטת, בלי זיוף, ובלי צבע אחר פרט לצבעו שלו, ומבלי לחקות.

הוא נותן פרשנות אחרת כאילו שר כל שיר אלפי פעמים כך שהוא יודע היכן להשחיל ולחתוך.

יחיאל עושה ביצוע מהמם כאשר הוא שר את השיר של "
עבד אל-חלים חאפז" שנקרא "זאי אל הווא יא חביבי זאי אל הווא" ומוכר יותר כ "סירת אל חוב"



השיר עבר גיור והורכבו לו מילים בעברית כתפילה
והביצוע עליו אני מדבר נעשה בנייני האומה בירושלים בקונצרט עם קובי מזרחי ובשיתוף להקת תפארת המזרח ונגנים רבים

כנ"ל הביצוע שבוצע באותו מעמד לשיר Sirat El Hob של Oum Kalthoum

מה אומר ומה אדבר...
כאשר שומעים את היכולות והביצועים מבינים עד כמה המושג "נזם זהב באף חזיר" משקף את המצב והאומנות העכשווית של יחיאל נהרי

מר נהרי
הוא בין הפספוסים הגדולים ביותר שיודעת כיום אומנות השירה, הפיוט והחזנות,
יש ליחיאל נהרי יכולות מופלאות ושהיה מן הראוי להראות ולשמר אותן בצורה הרבה יותר נכונה.
לצערנו מר נהרי אתה לא משאיל לנו ולדורות הבאים כמעט דבר שיוכלו לדעת עד כמה גדול ומיוחד אתה.


ומדוע?

אני לא יודע למה אבל בכל הקשור לאומנות השירה במגזר החרדי {וגם במגזר הערבי}
כאשר באמת ישנם יוצרים ואומנים מהמעלה העליונה ביותר הם לא מובאים ולא ערוכים בהגשה נכונה, לא למגזרים אליהם הם פונים ולא מחוצה להם.

והכל נובע בגלל איכויות ההקלטות, העריכה, האקוסטיקה וההגשה כולה.

יש להם זילות לאומנות שלהם כאשר במגזרים אחרים היא מקבלת מעמד וכבוד ראוי.

מר יחיאל נהרי אתה בזבוז, פספוס, החמצה עצומה למי שאוהב מוזיקה ערבית ומכיר ויודע להעריך אותה, אפילו לערבים עצמם אתה פספוס!


אתה והסובבים אותך חוזרים על הטעות בכל פעם מחדש בכל הופעה ובכל הקלטה בין אם ע"י נגני הדמיקולו שמלווים אותך,

ובין ע"י הבינוניות ומטה שאתה מסתפק בה והחוסר רצינות שאפילו אתה כנראה שלא מבין את שיש לך.

אתה ראוי להופיע כמו שגדולי הזמר הערבי בעולם עולים על הבמה: עם עשרות נגנים, ולא רק עם אורגניסט או 2 נגנים מעפנים.

אתה חייב וצריך כיווני סאונד, בלאנס נכון וחללים אקוסטיים כאילו שירימו את קולך וביצועיך לגבהים
כל אילו \יכולים לתת Show בסדר גודל עולמי שבהקלטות שלך יועברו היכולות האמיתיות שלך, ושיונצח הקול המדהים והביצועים שלך.

תן לנו ליהנות מהדבש שיוצא מפיך, מקול המלאכים שהקב"ה חנן אותך, מהיכולות הווירטואוזיות, מהיצירה, מהאומנות, מהמוזה שנכנסת בך ופורצת החוצה בהתלהבות ומתעלה ומעלה את מאזיניך לגבהים אשר היו בשירת הלווים בבית המקדש.


ישנן מס' הקלטות מצומצם מאוד שמסבירות עד כמה האבסורד גדול בין היכולות שלך לבין החלטורות שאתה עושה, ועל כך עיני בוכה.


ליבי ליבי על כישרון שלא בא לביטוי ועל הנאה שנגזלת ממני.

יכולתי ליהנות מקולך ומכישרונך ביותר הקלטות איכותיות כפי שיש בקונצרט שהוקלט בבנייני האומה {לא שהיא המושלמת אך היא הטובה מכולן לצערי}



אני בטוח שיש הנאה מובטחת למי שימצא לצידך בערב שבת או בבקשות על בקבוק ויסקי עם מזות ושירה וזה דבר שאני מייחל להיות בו.

אבל עד אז אנא ממך, טפח את יכולותיך, החלף אמרגן, החלף את היועצים סביבך,

מלבד כסף זמין ומהיר אין להם בראש ראיה עתידית/ מורשת/ אומנות/ דרך/ כיוון.

ישנם רבים שהיו שמחים לראות הופעה שלך {ואני הראשון} בקיסריה עם 50 נגנים בכלים אקוסטיים כמו סבח פקרי

ותאמין לי, אתה מהנה יותר ממנו והקול שלך נסבל והעוצמה שלך מסוגלת להיספג ולנגוע בכל אחד ואתה עדיף ממנו בדברים רבים.

תן כבוד לאומנות וליכולת שלך הם באמת ראויים ליותר ממה שאתה נותן להם.


שמעון מור יוסף
מומחה לעיצוב סאונד