מה העניין בכמות אם אין איכות?


אני רוצה להעלות את אחת הבעיות הגדולות ביותר של ימינו וה"קידמה" אשר פוגעות בתחום הסאונד והיא

איכות המוזיקה ויכולת ההעברה שלה מהמקורות

עובדה ראשונה: כיום בעולם דיגיטלי רוב העולם משתמש בקבצי מדיה.

עובדה שניה: התעשייה כולה מכוונת להמשך המגמה ואף מגבירה אותה.

עובדה שלישית: רוב הקבצים נמצאים בשימוש על מכשירים ניידים, בין אם אילו נמצאים על מכשירים ניידים כגון האייפוד/ האייפון

ובין אם זה שכל מכשיר סלולר הופך לספרית מוזיקה ושלא לדבר על נגני ה MP3 למיניהם

אומנם המכשירים הניידים נותנים ערכים כגון: קלות תפעול, ניידות, זמינות, נוחות, כמות וגודל.

אבל מה זה שווה?,

היכן האיכות?, היכן האומנות?, היכן הקסם? היכן החוויה והריגוש? ולהיכן לעזאזל נעלם הסאונד?


מה העניין בכמות אם אין איכות?

המכשירים הניידים הרגו את כל חווית הסאונד והמוזיקה!

בכדי להבין על מה אני מתלונן, תעשה ניסיון קטן.

קח 2 מדיות זהות, האחת דיסק מקורי והשניה קובץ {כן אני יודע שהם קבצים אבל הם שונים ומשתנים}

קח דיסק מקורי בקומפקט דיסק ייעודי למערכת סטריאו בחלקים {רצוי שתהיה איכותית אבל גם הגרועה ביותר עדיין תיתן מושג והבנה}

ותשמע ותשווה את המערכת לעומת מכשיר נייד כל שהוא ותבין את גודל האשליה

גם אם המכשיר הנייד יחובר לאותה המערכת אין אפילו קרבה לדבר האמיתי של ניגון מוזיקה כל שהיא

כאשר היא מגיעה ממקור קלאסי כגון: קומפקט דיסק, פטיפון, טיונר (כן אפילו רדיו) וכו'...

 

ההבדלים הגדולים והחסרונות במכשירים ניידים נובעים בגלל 3 דברים עקרים הקשורים זה בזה:

1 איכות המדיה עצמה = הקבצים, לכל קובץ יש גודל ורוב המדיה הניידת קטנה משמעותית ממדיה רגילה.

2 המקור המעביר את הקבצים,  

3 הממיר אשר מפענח את הקבצים ומעביר אותם להגברה {ווליום} ומשם להשמעה {רמקולים / אוזניות}

מדוע יש הבדלים בין מעבירי המקורות ובין סוגי המדיות?

הכל נובע מעצם העובדה שכל סאונד שאנו שומעים אשר מגיע מכל מקור שאינו טבעי {ישירות מהכלי המבצע אותו},

מגיע לאוזנינו בצורה אנלוגית = מקור ההשמעה הינו רמקולים

ובכדי שרמקולים יוציאו את הסאונד המועבר אליהם הם זקוקים להגברה {בדרך ישנם גם כבלי רמקולים}

כך שיוצא שבגדול המגבר אילו היה דיגיטאלי היה צריך לעשות את ההמרה לאנלוג בכדי שהרמקולים יוכלו לקבל ולהשמיע אותם

אבל רוב המגברים בעולם אינם עושים את ההמרה ואינם דיגיטליים ביציאה ולכן היא לרוב מתבצעת במקור עצמו אשר מעביר את המדיה למגבר.

 

במקורות אנלוגיים {כגון פטיפון/ טייפ} שהמדיה עצמה היא אנלוגית {תקליט, סלילי} הכל מועבר למגבר ומשם לרמקולים ללא כל המרה.

אבל במקורות דיגיטליים המנגנים מדיה דיגיטלית {דיסק או קובץ} צריך לעשות המרה לאנלוג בכדי שהמגבר יוכל להגביר את הסיגנל.

כל נגן דיגיטלי בנוי אחרת =  יכולת קריאה שונה ולכל אחד ישנו DAC שונה אשר מעביר בצורה שונה

{כן יש הבדלים גם בין קומפקטים ובין פטיפונים ובין דיסקים וכו'...}


 מקורות ראשיים וחשיבותם

במערכת סטריאו טובה ומאוזנת מבחינת חלקיה ומותאמת לחלל בו היא נמצאת, לנגן ישנה חשיבות עליונה היות והוא המקור להכל

הוא הראש וממנו מתחיל הכל, ו"אם הראש דפוק לא חשוב כמה הגוף בריא"  

 

ומדוע?

במכשירים דיגיטליים יש את החלק הקורא, לאחריו יש את החלק המפענח, ולאחריו החלק שממיר ומעביר הלאה.

{מפענח, ממיר, DAC, Digital-to-analogue Converter, הממיר את הקובץ הדיגיטלי לסיגנל אנלוגי}

במידה וכל החלקים לא עובדים בתפוקה נכונה, מלאה ומאוזנת התוצאה לא תהיה כמו שהיא בפועל

ובפשטות אם אינך רואה טוב המוח יפרש זאת

 

עד כאן לחשיבות המקור שיוכל לקרא ולהמיר נכון

אבל אם המדיה עצמה באיכות גרועה... מה יעזור מקור טוב?

רוב המדיות הנידות אינן באיכויות טובות

אז תבין את האבסורד

נגנים ניידים מלכתחילה נחותים ביכולות העברה וה DAC הפנימי שלהם ועוד נוסיף לזה קבצים מכווצים {MP3 ואחרים באיכויות גרועות} וקיבלנו...

זוועת עולם למי שיודע איך סאונד נכון ומוזיקאלי אמור להישמע!

 

בגלל המגבלות הללו כל כך הרבה פרטים אובדים כשמאזינים לקובץ דרך נגנים ניידים:

ההרמוניות, הדיוק, הגודל צליל, המשקל שלו, ההפרדות בין הכלים, השקיפות, האיזון, הרקע,

ופרטים רבים שנעלמים ונמחקים או יורדים בעוצמתם ועוד מרעין בישין...

 

אין מה לעשות, בדיסק רגיל יש בממוצע כמות של כ 700MB

וכשהוא ממומר ל MP3 הוא הופך לבן 80 עד 300 MB {תלוי בסוג ההמרה} על חשבון מה אתה חושב שנמחק כל כך נפח מהאחסון?


אז מה עושים אם כל העולם ממשיך לייצר לנו נגנים ניידים ופתרונות אכסון, קלות וניידות?

אל תהרגו את המוסיקה...

מוסיקה היא הדבר העילאי ביותר שהאדם מסוגל לייצר בצורה מושלמת והיא הדבר הרוחני והיחידי אשר מסוגל להשפיע עלינו במהירות ולשנות את מצב הרוח.

בעבר, כאשר יצא הקומפקט דיסק חשבו שהפטיפון יעלם מהעולם

אבל כיום מייצרים פטיפונים יותר משאיי פעם יצרו, התעשייה רק גודלת וכיום ניתן למצוא פטפונים שעולים עשרות ומאות אלפיי $$$

אז נכון ירדנו באיכויות ובהתחלה הטייפ סלילים והפטפונים היו הטובים ביותר

ועברנו לקלטות ומשם לדיסקים שאומנם הם איכותיים אך לא ממש באותה הרמה למדיות האנלוגיות

והנה לאחר מכן הגיע המיני דיסק שאף הוא שמר על אותה הרמה של הדיסק,

ומשם התקדמנו ל DVD אודיו עליו השלום ולסופר אודיו {SACD} שהיה הדבר הטוב ביותר

{רק שבשביל ליהנות ממנו סוני ציפתה לשנות את העולם ושכולם יהיו משועבדים אליה ולכן גם הוא לא צלח} אבל משם הכל התדרדר ומתדרדר ...


כל ילד היום מחזיק מאות ואלפי דיסקים מומרים ל MP3 באיכויות שאפילו מוזיקת מעליות נשמעת יותר טוב מהן.

והם חיים כך וגדלים כך וחושבים מוזיקה בפועל נשמעת באיכויות שהתרגלו

אז מה בכל אופן הקדמה תורמת לנו בכדי לשפר את המצב?


ממיר DAC חיצוני אשר מתחבר לכל מקור דיגיטלי ומשפר את יכול ההמרה {מוח משודרג}

אומם עדיין נשארנו עם קריאה והעברה נחותים אך לפחות הממיר יפרש אותם יותר נכוןקריצה

חשוב מאוד להשתדל עד כמה שאפשר שהקבצים לא יכווצו מתחת ל256kb    


מערכת סטריאו/ אודיו באה לתת 2 ערכים ייחודיים ומיוחדים.

1. השחזור של מצב חי עד כמה שאפשר.

2. אפקטים שאינם קיימים במצב חי {הקצנה שלהם שכלל לא קיימים  בחי}.

כל זאת בכדי להגיע למצב המושלם: תמונת במה, במת הסאונד = Sound stage

ששוב, אילו חוויות מהנות בפני עצמן אבל הן חיקוי וחוויה אחרת מהדבר המקורי האמיתי

מתי לאחרונה שמעת קונצרט חי/ הופעה אקוסטית ללא שום הגברה/ עמדת ליד נגן רחוב?

כשתשמע כלי חי מנגן מולך, תבין כמה מוזיקה חודרת לעצמות ומחייה את הנשמה וכמה קסם ורבדים יש בה.