מאמר הסבר על מגברים לסטריאו וצורות ההגברה השונות

מגברים מגיעים ב 4 צורות  אך רובם ככולם בנויים ברעיונות דומים
 

הצורות הן:

1. מגבר משולב אינטגריטד

2. קדם מגבר ומגבר כוח

3. קדם מגבר ומונו בלוקים

4. רסיבר


ועכשיו נרחיב על צורות ההגברה השונות שהובאו


1. מגבר משולב הידוע בשם אינטגריטד ובאנגלית - Integrated Amplifier  שעליו מצויים כל כפתורי הבקרה והשליטה ואליו מתחברים המכשירים הנלווים והרמקולים.

כל מגבר משולב בנוי בצורה הבסיסית מקדם מגבר ומגבר כוח ומשם הורחבו הצורות הבאות {2 + 3}

במגבר משולב, הקדם מגבר והמגבר כוח משולבים בתוך יחידה אחת ומתחברים אחד אל השני בתוך המכשיר אבל מופרדים אחד מהשני.

למעשה הקדם מגבר במגברים משולבים מחולק לשניים: החלק הקדמי והחלק האחורי.

קדם המגבר מכיל את כפתורי השליטה הנמצאים בחזית המגבר ומחובר לחלקו האחורי של המגבר לאזור כניסת המכשירים החיצוניים.

מגבר הכוח נימצא בחלק הפנימי של המגבר המשולב והחלק היחידי החיצוני שלו הוא איזור חיבורי הרמקולים.

למעשה אם המוח הינו קדם המגבר, אז הרגליים הם המגבר כוח ואילו לא יכולים לפעול ללא פקודות ושליטה מהמוח.

 

2 קדם המגבר - PRE- AMP הינו יחידת השליטה "המוח" ובצורתו החיצונית והפנימית הוא אחראי על כל החיבורים והתפעול של מגבר הכוח.

אין בו כל תועלת ללא מגבר הכוח ואינו מסוגל לבצע שום פעולה בלעדיו {רק מוח, לא יכול ללכת}.

 

3. מגבר כוח  POWER – AMP כשמו כן הוא, הוא הכוח של המגבר אבל הוא אינו ניתן לתפעול ישירות ללא המוח = הקדם מגבר.

 

4. רסיבר: זהה לאינטגריטד בבניה ברעיון ובפעולה אך נוספת לו גם יחידת טיונר פנימית {רדיו}

רסיברי סטריאו איכותיים הפכו נדירים יותר וכיום החברות היפניות שולטות בשוק הקטן הזה ולרוב ברמות הנמוכות ביותר.

למעשה רוב הרסיברים המיוצרים כיום שויכו לתחום הקולנוע הביתי ומגיעים עם הגברה רב ערוצית ומשמשים כמרכזיה שלמה למקורות הוידיאו, אודיו, המרה, שליטה רב אזורית ועוד...

 

שילובי הגברות של קדם מגבר ומגבר כוח



שלב אחר וזהה למגבר משולב אך שונה ממנו הוא ההפרדה בין הקדם מגבר {PRE AMP} למגבר כוח {POWER AMP} כך שכל אחד מהם נמצא ביחידה עצמאית

הרעיון של שיטה זו הוא שכל יחידה עצמאית ולכל יחידה יש את ספק הכוח שלה ועצם היותה מופרדת מהאחרת ונמצאת באריזה שונה ורחוקה ממנה היא אינה מושפעת מהפרעות חשמל ולאלקטרו מגנטיות.


 קדם מגבר ומונובלוקים

PRE + MONOBLOK

שלב אחר של הגברה וזהה לרעיון ההפרדה הינו קדם מגבר ו 2 מגברי כוח כאשר מגבר כוח אחד אחראי על צד ימין והשני על צד שמאל

בכל אופן של הגברה מופרדת בעלת 2 רכיבים או יותר הם זקוקים להתחבר אחד לשני {בכבלים} על מנת לתקשר ולהוציא לפועל את פקודות השליטה

הבהרה:

זה שיש מס' יחידות הגברה שאמורות לתת את אותה התוצאה {הגברה ושליטה} אינו מחייב לתת תוצאה טובה יותר מאשר יחידה אחת בעלת אותם הנתונים ואותה המטרה =
לא תמיד קדם מגבר ומגבר כוח טובים יותר ממגבר משולב {Integrated}, כל מקרה לגופו ולכל אחד יש יתרונות/ חסרונות והכל תלוי בתוצאת הסט אליו משויכת ההגברה.

 

יש כמה וריאציות לשלושת ההגברות שהובאו

דואל מונו: קדם מגבר או מגבר ההספק או שניהם מופרדים ל 2 האחד אחראי לצד לשמאל והשני לימין

ספקים נפרדים: בדרגות שונות

1 או 2  לקדם מגבר {אחד לימין ואחד לשמאל}

1 או 2 למגבר הספק {אחד לימין ואחד לשמאל}

ספקים מופרדים היושבים ביחידות חיצוניות נפרדות

* ישנם מגברי כוח הבנויים כדואל מונו מלא עם 2 כבלי חשמל שאפשר תיאורטית לנסר את היחידה ל 2 ועדיין הם יפעלו היות ופרט למארז החיצוני הם מופרדים טוטאלית פנימית

 

סוגי הגברה:

1. ההגברה הראשונה שהחלה בעולם היות ולא היו אחרות הינה הגברת שפורפרות {מגבר מנורות} והיא קיימת גם כיום ויש לה מקום כבוד ומעריצים נלהבים.

יתרונות להגברה מסוג זה: חמימות, מוסיקאליות ומתיקות. אוהבי השיטה מגדירים את הסאונד: מרגש ואנושי יותר.

חסרונות: בלאי של המנורות, חום שהן מפיצות, עוצמה לא גבוה ולכן זקוקים לרמקולים "קלים להפעלה", התעסקות שמתאימה לרוב למי שנמצא קצת יותר זמן בתחום בכדי שידע להתמודד.

 

2. ההגברה שנכנסה עם הקדמה והחליפה את הגברת המנורה היא הגברת הטרנזיסטור שהיא השיטה השולטת כיום בעולם.

יתרונות לעומת הגברת מנורות: כוח גדול יותר, דיוק {עיוות נמוך יותר}, מהירות גבוה, ניקיון, חדות ובאס שמנוגן נכון וטוב יותר {בייחוד ברמקולים עם אלמנטים גדולים}

חסרונות הגברת טרנזיסטור לעומת הגברת מנורות: לוקה בחוסר בחמימות, מתיקות שקשה להשגה.

 

3. השלב הבא של ההגברה והשולטת כיום היא הכלאה בין העולמות והיא נקראת  Hybrid היי בריד.

שילוב של שפורפרות {בדרגת הקדם מגבר} עם טרנזיסטורים {בדרגת מגבר הכוח} בכדי לשאוף ולקחת את הטוב מ 2 העולמות מבלי החסרונות שיש

הרעיון: להוסיף ליתרונות הכוח, המהירות, הדיוק, הניקיון והחדות של הטרנזיסטור את היתרונות של המנורות: החום, המוסיקאליות, הריגוש והמתיקות

וזה מבלי החסרונות שיש למנורות כאשר הן נמצאות בדרגת מגבר ההספק = בלאי, חום ייתר, חוסר דיוק ועיוות.

רוב מערכות העל בעולם מורכבות בצורה הזו והיא כבשה את הדרך הנכונה והמובילה ביותר.

בין אם במגבר משולב שהקדם המגבר הפנימי הוא שפרפרתי ובין בהגברה מפוצלת ל 2 / 3 יחידות

 

יש עוד הגברה חדישה  שנכנסת לתחום והיא הגברת צ'יפים {דיגיטלית} אבל היא אינה תופסת את ציבור האודיופיילים כמו ההגברות האחרות היות ורבים מוצאים אותה חסרת נשמה סטרילית קרה ויבשה.

בגלגול המתקדם שלה, גם היא עוברת שילוב של מנורות בכדי להכניס בה חיים אבל דבר זה עדיין לא מגיע לריגוש שההגברות האחרות מביאות,
אבל עוד חזון למועד....

התמונה הבאה מתארת את מבנה המגבר אינטגרייטד